Een weg verbreden doe je niet zomaar. Daar gaan jaren aan voorbereiding vooraf. Hierbij hanteren we een aanpak die uit 3 fases bestaat: verkenning, planuitwerking en realisatie.
Verkenning: 2013-2016
Tijdens de verkenningsfase (2013-2016) bracht Rijkswaterstaat de mogelijkheden voor de wegverbreding van de A58 tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg in kaart. Daarbij keken we naar verschilldende opties, zoals: 2x3 rijstroken of 2x2 rijstroken met een spitsstrook.
Ook zijn een aantal specifieke opgaven in kaart gebracht die tijdens de planuitwerkingsfase nader worden onderzocht. Daarnaast bekeken we ook de mogelijkheden voor innovatie.
Resultaten verkenningsfase
De verkenningsfase leverde een aantal resultaten op. Zo koos de minister van Infrastructuur en Milieu (nu IenW) in november 2015 voor verbreding van de A58 op de trajecten Annabosch - Galder en Eindhoven - Tilburg van 2x2 rijstroken naar 2x3 rijstroken.
Ook is bepaald dat we tijdens de verbreding en de daarna volgende beheer- en onderhoudsperiode innovaties stimuleren op het gebied van duurzame en slimme mobiliteit. Hiertoe hebben we een Living Lab InnovA58 ingericht. Eén van de opdrachten die we van de minister meekregen, is dat we de krachten moeten bundelen, zowel met kennispartners als met medeoverheden en marktpartijen. Zo maken we van de A58 niet alleen een bredere weg, maar ook een slimme, duurzame en toekomstvaste weg. Samenwerking is hierin de sleutel tot succes.
Planuitwerking: 2017
Tijdens de planuitwerkingsfase (2017), werkte Rijkswaterstaat de keuze van de minister nader uit. Hierbij hoorde ook de aanpak van een aantal belangrijke opgaven. HIerover werden gesprekken gevoerd met gemeenten, omwonenden en andere belanghebbenden.
Stikstof, 2019
Kort voor de zomer van 2019 bleek dat we extra onderzoeken moesten uitvoeren naar de gevolgen van stikstofuitstoot als gevolg van de wegverbreding. Dit is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State over de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS).
Uit de landelijke inventarisatie (november 2019) bleek dat de PAS-uitspraak zorgt voor vertraging in besluitvorming en realisatie van meerdere projecten. Met name voor het traject A58 Sint Annabosch-Galder is het lastig om een sluitende beoordeling op stikstof rond te krijgen.
In 2021 was er een doorstart met planstudie. Deze planstudie is uitgewerkt tot een Integraal Inpassend Ontwerp (IIO). Dit tussentijds ontwerp is in februari 2022 gepresenteerd in een videopresentatie: het ontwerp, inclusief landschapsplan en geluid. Belanghebbenden konden hierover digitaal vragen stellen, waaar ook gebruik van gemaakt is.
Stikstof, 2022: vertraging van enkele jaren
Zo waren we langzamerhand op weg naar een ontwerp dat klaar was voor de ter visie legging van het OTB, met in de planning communicatiemomenten met de omgeving. In juni 2022 kwam de planuitwerking echter tot stilstand.
Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schreef op 23 juni 2022 in een brief aan de Tweede Kamer over veertien infrastructuurprojecten die minstens 2,5 jaar vertraging oplopen. Er zijn te weinig experts voor de verplichte stikstofberekeningen. De twee A58-trajecten Eindhoven-Tilburg en Sint Annabosch-Galder lopen deze vertraging op.
De verwachte vertraging van enkele jaren van de wegverbredingen A58 Eindhoven-Tilburg en St Annabosch - Galder betekent ook dat het projectteam is opgeheven. Het projectteam heeft alle informatie en de werkwijzen die verzameld is om tot het Integraal Inpassend Ontwerp (IIO, dat we in februari 2022 in de video presenteerden) te komen uitgebreid vastgelegd. Dat hoort zo en is ook vereist. Met bestuurlijk partners (zoals gemeenten en waterschap) is een afsluitend gesprek gevoerd. Het IIO van februari 2022 blijft dus stilstaan.
Op het moment dat er groen licht komt om het wegontwerp A58 Eindhoven-Tilburg weer op te pakken, dan wordt bekeken hoe dat kan met de dan geldende verkeerscijfers, regels, wetten en andere zaken waarmee bij het maken van een wegontwerp rekening moet worden gehouden.
InnovA58 kan wél doorgaan met het testen van duurzame innovaties bij verzorgingsplaats Kloosters aan de A58 bij Oirschot. Deze nieuwe kansen voor duurzame wegenbouw kunnen we immers bij heel veel andere projecten ook gebruiken. Het emailadres InnovA58@rws.nl blijft voor dit innovatiedeel van het project in gebruik.