Hoewel op dit moment de voorbereidingen voor de wegverbreding stilliggen als gevolg van het stikstofvraagstuk in Nederland, behoort de verbreding van delen van de A58 tussen Breda en Eindhoven nog steeds tot de projectopdracht van InnovA58.
Lees het meest recente bericht hierover van 3 juli 2023.
In onderstaande leest u
Zodra er groen licht komt om het wegontwerp weer op te pakken, dan wordt bekeken hoe dat kan met de dan geldende verkeerscijfers, regels, wetten en andere zaken waarmee bij het maken van een wegontwerp rekening moet worden gehouden.
Het project InnovA58 richt zich op de verbreding van de A58 tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg. Uitgangspunt is een betere doorstroming en toekomstbestendigheid van de A58. Op de A58 staan regelmatig files. Dit levert grote hinder en economische schade op. Ook leiden de files tot overlast van sluipverkeer in aanliggende dorpskernen. De files belemmeren de doorstroom vanuit het westen richting het zuiden (Brabant, Limburg en verder) en oosten (Duitsland). Eind november 2015 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM, inmiddels IenW) daarom gekozen voor een verbreding van delen van de A58 van 2 naar 3 rijstroken.
Rijkswaterstaat pakt de verbreding van de A58 heel zorgvuldig aan en dat vraagt tijd. De belangrijkste projectdoelstellingen zijn:
A58: een slimme, duurzame en toekomstvaste snelweg Bij de realisatie van de projectdoelstellingen, willen we zoveel mogelijk gebruik maken van duurzame innovaties. Dat past in de doelstellingen van Rijkswaterstaat om in 2030 klimaatneutraal te zijn.
Daarom maken we van de A58 een slimme, duurzame en toekomstvaste snelweg. We richten ons hierbij op thema's: samen met de markt (slimme mobiliteit, circulair werken, klimaat & energie), verzorgingsplaats en samen blijven experimenteren (Living Lab).
Waar nodig en mogelijk gaan we bij deze opgaven in gesprek met gemeenten, omwonenden en andere belanghebbenden. De stikstofaanpak voor het traject Sint-Annabosch-Galder is een complexe opgave. Alle aandacht gaat de komende tijd uit naar het vinden van oplossingen om deze stikstofopgave op te lossen. Dit gebeurt onder regie van en in samenwerking met de provincie Noord-Brabant via een gebiedsgerichte aanpak.
* Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schreef op 23 juni 2022 in een brief aan de Tweede Kamer over veertien infrastructuurprojecten die minstens 2,5 jaar vertraging oplopen, waaronder de twee InnovA58-wegverbredingsprojecten. Er zijn te weinig experts voor de verplichte stikstofberekeningen. Lees hier het bericht.
* In november 2022 is de wegverbreding A58 Eindhoven-Tilburg tóch toegevoegd aan de prioriteitenlijst die in eerder dat jaar in juni werd gepubliceerd. Een planning is vooralsnog niet gegeven. Lees hier het bericht.
* In juni 2023 gaf minister Harbers in de MIRT-brief aan de Tweede Kamer wederom een update over de wegverbredingen en innovatie-opdracht van InnovA58.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.