Bij de wegverbreding van de A58 tussen Sint Annabosch en Galder hebben we te maken met Natura 2000-gebieden. Voor dit traject is met name het Ulvenhoutse bos relevant. We brengen daarom nu in 2021 in kaart wat exact de gevolgen van de wegverbreding zijn voor dit natuurgebied en hoe we hiermee omgaan. Pas als dat duidelijk is, kunnen we verder met de plannen. Onder leiding van de provincie Noord-Brabant wordt voor het traject Annabosch-Galder gewerkt aan een gebiedsgerichte aanpak. Zie voor meer informatie: https://www.brabant.nl/onderwerpen/aanpak-stikstof
Knooppunt Sint-Annabosch
In dit knooppunt komt de A27 uit de richting van Utrecht de A58 tegen. Bestuurders op de A27 hebben op dit knooppunt de keuze voor de richting Tilburg/Eindhoven of de richting Roosendaal/Antwerpen. Op de A58 kan vanuit beide richtingen gekozen worden voor de richting Amsterdam/Utrecht.
Anneville-eik

De Anneville-eik staat in de middenberm van de A58. Deze monumentale boom is tijdens de aanleg van de snelweg gespaard gebleven, maar door de verbreding kan de boom mogelijk niet worden behouden. De middenberm is namelijk nodig voor de extra rijstroken.
Leggen we die rijstroken aan de buitenkant van de huidige weg aan, dan past de weg niet meer onder het aangrenzende viaduct door. Rijkswaterstaat heeft de afgelopen tijd uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Anneville-eik te kunnen behouden bij de verbredingsplannen voor de A58.
Rijkswaterstaat heeft bij de onderzoeken naar het behoud van de eik, samen met omwonenden, partners en externe adviesbureaus, de mogelijkheden voor aanpassing van de infrastructuur in kaart gebracht. Belangrijkste vraag in dit onderzoek was: wat moeten we doen met het nabijgelegen viaduct? Omdat dit viaduct niet breed genoeg is, moeten we de middenberm gebruiken voor de uitbreiding van de A58. Maar daar staat dus de eik. Een extern ingenieursbureau heeft voor ons in kaart gebracht of het mogelijk is om het viaduct aan te passen of zelfs weg te halen. Ook is er gekeken naar de mogelijkheid om een nieuw viaduct te bouwen, dat wel de benodigde ruimte biedt. De kosten daarvan bedragen echter meer dan 3,5 miljoen euro.
Op basis hiervan heeft Rijkswaterstaat eerder de conclusie getrokken de boom niet te kunnen behouden. De boom blijft tot de start van de uitvoering van de wegverbreding staan.
Meer informatie
Op de pagina ‘nieuws’ houden we u op de hoogte over de laatste stand van zaken rondom het project InnovA58. Heeft u vragen of opmerkingen? Mail ons via InnovA58@rws.nl.