Hoe worden keuzes gemaakt om geluidhinder als gevolg van de wegverbreding te verminderen? In onderstaande leest u hier meer over.
Na het ruimtelijk inpassend ontwerp (IO, zomer 2021) startten de effectenstudies, onder andere naar geluid. Hierin is onderzocht wat de effecten van het Inpassend Ontwerp op geluid, luchtkwaliteit, ecologie, landschap, etc. zijn.
Waar nodig is het ontwerp aangepast of aangevuld en de inpassing in het landschap verder vormgegeven. Dat volgende ontwerp heet dan het Integraal Inpassend Ontwerp (IIO). Dit is een tussenstand op weg naar het definitieve ontwerp, zoals we presenteerden ind e videopresentatie van eind februari 2022.
In deze videopresentatie van het Integraal Inpassend Ontwerp is ondermeer te zien waar geluidschermen beoogd zijn.
In de huidige ontwerpfase, waar de videopresentatie over gaat, is alleen bekend waar geluidsmaatregelen zijn beoogd. Die maatregelen kunnen zijn dubbellaags ZOAB (zeer open asfaltbeton) en/of geluidschermen of -wallen.
Geluidsonderzoek
Voor de wegverbredingsplannen zijn geluidsonderzoeken uitgevoerd. Dat is verplicht, dat staat in hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer (H11 Wm). Dit onderdeel van deze wet is bedoeld om te bewaken dat de maximaal toegestane geluidproductie van een weg (geluidproductieplafonds (oftewel GPP’s)) niet wordt overschreden vanwege de verbreding van de weg.
(Extra) geluidsmaatregelen
Als het onderzoek laat zien dat de geluidsproductieplafonds (GPP’s) niet worden overschreden door de wegverbredingsplannen, worden er vanuit het Rijk geen geluidsmaatregelen getroffen. Dit is landelijk overal in dezelfde lijn.
Als uit het onderzoek naar voren komt dat de maximale geluidsproductie wél zou worden overschreden, wordt zo mogelijk eerst tweelaags ZOAB toegepast. Als er dan nog steeds teveel geluid is, dan wordt gekeken of er nog geluidschermen of geluidwallen nodig zijn om toenames van geluid weg te nemen.
Maatregelen worden altijd afgewogen aan de hand van een financieel-akoestisch afwegingskader (doelmatigheidscriterium). Dat betekent dat niet iedere maatregel tegen verkeersgeluid – koste wat kost – wordt getroffen. Als het akoestisch effect van een maatregel niet in redelijke verhouding staat tot de kosten, wordt deze achterwege gelaten.
Zeer open asfalt beton
Voor rijkswegen is ZOAB de asfaltsoort die standaard wordt toegepast in Nederland. ZOAB dempt het verkeersgeluid en heeft als bijkomend voordeel dat er tijdens regen minder spat- en stuifwater opspat. Tweelaags ZOAB dempt nog meer verkeersgeluid dan ZOAB.

Geluidschermen
Geluidschermen zijn over het algemeen niet doorzichtig. Enkel daar waar doorzichten naar kenmerkende gebouwen of kruisende wateren en wegen wenselijk is worden de schermen transparant (doorzichtig) uitgevoerd.
In de volgende fase, de realisatie, worden de eigenlijke ontwerpen gemaakt. De esthetica (hoe de geluidschermen eruitzien) is op dit moment dus nog niet bekend, anders hadden we dat zeker gepresenteerd in de video van februari 2022.
De wens vanuit verschillende hoeken voor groene schermen is bekend en wordt meegenomen in de esthetica. Dat betekent dat we wensen uit de omgeving zoveel mogelijk meenemen als het ontwerp er ook voor zorgt dat Rijkswaterstaat in de toekomst kan voldoen aan de eis dat de geluidschermen goed te inspecteren zijn en het onderhoud ervan past in het onderhoudsbudget.
Lees meer over het berekenen van geluid
Blijf automatisch op de hoogte, meld u aan voor de InnovA58-nieuwsbrief.
Terug