Rijkswaterstaat geeft Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58

projectteam InnovA58 03-08-2017 4039 keer bekeken

Met de gunning aan het ingenieursbureau start het ontwerpproces voor Ontwerp Trac├ębesluit. De opdracht is gegund aan de partij die de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft aangeboden, rekening houdend met de specifieke dynamiek van het project InnovA58, onder andere door de innovatieopgave.

Op de A58 tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg staan steeds vaker files. Dit zorgt voor grote economische schade. Ook leiden de files tot overlast van sluipverkeer in dorpskernen. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft eind november 2015 Rijkswaterstaat opdracht gegeven deze delen van de A58 te verbreden van twee naar drie rijstroken en de planuitwerking hiervoor op te starten.

Vervolgens is een zogenaamd voorkeursalternatief vastgesteld. Nu start het ontwerpproces als onderdeel van de planuitwerkingsfase. Daarin wordt het voorkeursalternatief vertaald in een Ontwerp Tracébesluit (OTB) met bijbehorend milieueffectrapport (MER). Deze concretisering besteedt Rijkswaterstaat uit aan Witteveen+Bos. Het ingenieursbureau stelt voor Rijkswaterstaat het (O)TB en alle bijbehorende onderzoeken en ontwerpen op. Daarnaast werkt het bureau aan diverse opgaves op gebied van innovatie en duurzaamheid, onder andere door het opstellen van een circulair ontwerp. Witteveen+Bos heeft tijdens de aanbesteding aangetoond (middels interviews en een uitgebreide onderbouwing) dat zij voor deze opdracht de expert is die wij zoeken.

Het Ontwerp Tracébesluit en de milieueffectrapportage moeten eind 2018 klaar zijn, waarna ze ter visie worden gelegd. Rekening houdend met de reacties op het OTB neemt de minister naar verwachting eind 2019 een definitief Tracébesluit. De start van de realisatie van het project staat gepland voor 2020 en naar verwachting is het project in 2023 gereed.

InnovA58 werkt aan een slimme en duurzame snelweg
Het project InnovA58 richt zich op de verbreding van de A58 tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg. Innovatie speelt hierbij een belangrijke rol op de gebieden duurzame leefomgeving, slimme mobiliteit, minder hinder en LifeCycle management. Zo zorgt Rijkswaterstaat er samen met kennispartners, medeoverheden, marktpartijen en omwonenden voor dat de A58 een slimme, duurzame en toekomstvaste weg wordt. Rijkswaterstaat zet dit jaar ook de eerste stappen om het ontwerpproces en de ruimtelijke procedure te koppelen aan de innovatieopgave van het project.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.