Kijk, zo wordt wegmarkering getest bij InnovA58

Jessica van Sluijs 30-10-2023 495 keer bekeken
Verkeer op de snelweg vanaf de zijkant gezien.

Meten van zichtbaarheid, stroefheid en geluidsemissie, hoe gaat dat in z'n werk?

In mei 2022 werden bij de aanleg van de Innovatiestrook door Rijkswaterstaat 10 verschillende soorten wegmarkering aangebracht van in totaal vier leveranciers.

De aanleiding was de behoefte om de zichtbaarheid, stroefheid en geluidsemissie van wegmarkeringen te verbeteren. Daarnaast is op het gebied van duurzaamheid ook nog wat te winnen. De te testen wegmarkeringen bestaan bijvoorbeeld (deels) uit circulair materiaal. Ook zijn er varianten met nieuwe, duurzamer samenstellingen van de stoffen die zorgen voor betere zichtbaarheid van de markering. Uiteindelijk gebruiken we de wegmarkering(en) die het beste past bij de innovatiebehoefte van Rijkswaterstaat. 

De foto's en korte filmpjes hieronder laten zien hoe de wegmarkering getest en gemeten wordt.​

collage van drie fotos van meting witte lijnen op de snelweg.
Meten van de stroefheid van de lijnen

In deze filmpjes zie je hoe het meten werkt:

filmpje 1 (de video heeft geen geluid)

filmpje 2 (de video heeft geen geluid)

Collage vna twee foto's met man in werkleding die meting doen van witte strepen op de weg.
Hoe is bijvoorbeeld de gladheid als er water op de strepen ligt, zoals bij regen?
collage van vier foto's met meetapparatuur voor witte snelweglijnen.
Meten van de lijndikte: hoeveel is de slijtage?
Cookie-instellingen