Dit onderzoek breiden we uit met een onderzoek naar de gevolgen van een eventuele verlaging van de rijsnelheid op de A58 op beide trajecten. Hiermee sluiten we aan bij een landelijke zoektocht naar manieren om stikstofuitstoot binnen projecten een plek een te geven. Ook het recente advies van het adviescollege stikstof onder leiding van oud-minister Remkes noemt verlaging van de rijsnelheid als een te onderzoeken optie.
Nader onderzoek naar stikstofuitstoot
Voor het berekenen van de stikstofstofuitstoot is deze zomer onder hoge druk gewerkt aan een nieuwe rekenmethodiek, de “Aerius calculator”. Hiermee kan beter en gerichter in beeld worden gebracht hoe stikstofdepositie plaatsvindt. Deze rekenmethode is 16 september 2019 beschikbaar gekomen. Het kan zijn dat er aan het eind van dit proces voor het project InnovA58 extra maatregelen nodig blijken om de stikstofuitstoot te compenseren of te verminderen. Of dit aan de orde is kunnen we op dit moment nog niet inschatten. Meer informatie over deze rekenmethodiek en over het landelijk beleid rondom stikstof is te vinden via deze link.
Inhoudelijke toetsing
Op dit moment is nog niet te zeggen wanneer de extra onderzoeken klaar zijn en de Ontwerptracébesluiten (OTB’s) voor beide trajecten vastgesteld kunnen worden. Dat is afhankelijk van de uitkomst van de onderzoeken. De resultaten van de onderzoeken en de eventuele maatregelen verwerken we in het concept-Ontwerptracébesluit (OTB). Dan volgt een inhoudelijke toetsing. Daarna kunnen de OTB’s en Milieueffectrapportages (MER’s) worden vastgesteld en ter visie gelegd met ruimte voor inspraak. Zodra hierover meer informatie bekend is, publiceren we dit via deze website.
Meer informatie
Wilt u op de hoogte gehouden worden van nieuwsberichten, meldt u dan aan voor een melding (notificatie) als er nieuws op de website wordt geplaatst via de knop “registreren” op onze homepagina.
Voor meer informatie over de aanpak stikstof, zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-stikstof