Projectteam InnovA58 realiseerde samen met collega’s van het Corporate Innovatie Programma van Rijkswaterstaat (CIP) in 2021/2022 de Innovatiestrook. VolkerWessels-onderneming Gebr. Van Kessel legde deze Innovatiestrook emissieloos aan. Het project is een showcase van duurzame en circulaire toepassingen binnen de GWW-sector. Ervaringen die hier worden opgedaan, dragen bij aan de ontwikkeling en toepassing van innovaties bij de voorgenomen A58-wegverbreding én andere wegenprojecten.
Circulaire producten en innovaties
Gebr. Van Kessel past, samen met diverse ketenpartners en KWS Infra Eindhoven, een groot pakket aan circulaire producten en eigen innovaties toe. De in- en uitvoegstroken naar de verzorgingsplaats zijn dubbel uitgevoerd en hebben een lengte van maar liefst 1400 meter. Praktisch, efficiënt en uniek in Europa: het is de enige teststrook die toegankelijk is voor het reguliere verkeer. Hier zijn praktijktesten mogelijk op een locatie langs de snelweg die goed bereikbaar is voor zowel onderzoekers als voor geïnteresseerden.
Duurzame wegverharding
Vanuit Rijkswaterstaat en het Transitiepad Duurzame wegverharding startten we met het testen van vier verschillende soorten asfalt. We produceren deze met natuurlijke of circulaire materialen en zoeken naar duurzame wegverhardingen die zo lang mogelijk meegaan. Maar we gaan uiteraard meer testen in de toekomst: denk aan energieopwekking, slimme mobiliteit en verlichting.
Aannemer Gebr. Van Kessel past diverse innovaties toe op het gebied van circulair wegmeubiliar, duurzame funderingsoplossingen, lage temperatuur asfaltsoorten en circulaire oplossingen in markering en wegmeubilair.
En er is ruimte voor andere leveranciers en marktpartijen met innovatieve producten om deze in de praktijk te testen.
Minimale CO2-uitstoot
Rijkswaterstaat daagde de markt uit om de Innovatiestrook emissieloos aan te leggen. Gebr. Van Kessel realiseerde de Innovatiestrook met minimale CO2-uitstoot, onder andere door gebruik van elektrisch materieel. Zo deden we op kleine schaal belangrijke ervaring op met deze manier van duurzaam bouwen. Zo werken we toe naar klimaatneutrale en circulaire snelwegen. Dit past in het transitiepad Bouw en Bouwlogistiek van Rijkswaterstaat.
Op de website www.samenco2wegwerken.nu leest u alles over de aanleg van de Innovatiestrook inclusief een CO2-dashboard.
De opdracht omvatte de bouw van de gehele testlocatie Innovatiestrook A58 Kloosters. Deze is bedoeld om voorafgaand aan de A58-wegverbreding innovatieve oplossingen te testen en in kaart te brengen. Bij de uitvraag was de specifieke opdracht een plan van aanpak te maken voor een deel van de toe te passen innovaties en een emissieloze uitvoering van deze Innovatiestrook. Gebr. Van Kessel scoorde een 10 op de opgave de CO2-emissie tijdens de uitvoering terug te brengen. Dit gebeurt op basis van het ‘Tank to Wheel’-principe; hierbij wordt gekeken naar de uitstoot van de gebruikte voertuigen bij de aanleg van de Innovatiestrook.
Elektrische asfaltspreidmachine
Voor de realisatie trekt Gebr. Van Kessel een blik aan innovaties open. Zo wordt gebruik gemaakt van duurzame funderingsoplossingen, lage temperatuur asfaltsoorten en circulaire oplossingen in markering en wegmeubilair. Tijdens de uitvoering wordt uitsluitend gebruik gemaakt van materieel draaiend op elektriciteit of ‘schone’ brandstof. Zo werd ’s werelds eerste elektrische asfaltspreidmachine, waarin KWS Infra onlangs investeerde, ingezet bij dit project.
Op, aan of rond de weg
Uitgangspunt is dat we innovaties zo veel mogelijk op, aan of rond de weg testen en monitoren in harmonie met de omgeving. We doen zo ervaring op met het testen en implementeren van innovaties in de praktijk, zodat de kans op succesvolle, structurele toepassingen vergroot wordt. Ons doel is een aantal van deze innovaties daadwerkelijk toe te passen bij de wegverbreding InnovA58 Eindhoven-Tilburg en/of bij andere wegen.