Nieuwe bomen voor InnovA58: compensatie voor gekapte bomen bij Verzorgingsplaats Kloosters

12-05-2026 156 keer bekeken
Een landschapsfoto van de heide waar de nieuwe bomen worden geplant

Voor de aanleg van een testlocatie voor duurzaam asfalt en wegmarkeringen van InnovA58 zijn de afgelopen jaren ruim 2000 bomen gekapt langs de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. Ook voor de vernieuwing van verzorgingsplaats Kloosters aan de A58 moesten bomen worden gekapt.

Rijkswaterstaat zet nu een belangrijke stap in de compensatie hiervoor: 3 percelen in de omgeving zijn aangekocht om nieuwe bomen aan te planten. Uit een aanbesteding is Donker Groep geselecteerd voor de uitvoering. Dit najaar gaan de eerste bomen de grond in!

3 nieuwe groene plekken

De voormalige landbouwpercelen liggen allemaal in het buitengebied van de gemeente Oirschot, in de omgeving van de A58 en worden omringd door bestaand bos. Dit zorgt voor een mooie aansluiting op de groene corridor en het omliggende natuurgebied, dat grotendeels wordt beheerd door Brabants Landschap. De drie locaties zijn:

  • 2 percelen aan de Wintelresedijk in Oirschot (samen 2,82 hectare)
  • 1 perceel aan de Neterselse Heide in Oost-, West- en Middelbeers (5,62 hectare)

Samen beslaan de percelen 8,44 hectare, waarop 25.000 jonge bomen worden geplant. In het beplantingsplan is gekozen voor inheemse soorten zoals de zomereik, haagbeuk, winterlinde, ratelpopulier en zoete kers die passen bij het landschapskwaliteitsplan van de gemeente. De herplanting voldoet aan de wettelijke verplichting om gekapte bomen bosbouwkundig verantwoord te compenseren in de omgeving van de oorspronkelijke locatie.

Duurzaamheid en landschapsbeheer

De aanplant van de nieuwe bomen past binnen de wettelijke verplichting om gekapte bomen te compenseren. Rijkswaterstaat hanteert een duurzame aanpak: de opdracht omvat niet alleen het planten van de bomen, maar ook het onderhoud ervan gedurende 3 jaar (inboetperiode). De werkzaamheden sluiten aan bij de ambities van Rijkswaterstaat op het gebied van duurzaamheid en landschapsbeheer.

Aanplant in het najaar

Donker Groep is na een aanbesteding gekozen om de aanplant dit najaar uit te voeren, vanuit hun divisie Donker Groen. Jacko Manse, vestigingsleider Donker Groen Eindhoven kan niet wachten om aan de slag te gaan: “Groen maakt gelukkig. We gaan ervoor!”

 

    Cookie-instellingen